Otsikosta päätellen Vappu olisi nimenomaan mieheni ja minun juhla: mies raataa töissä kuin hullu ja minä opiskelen (tai ainakin yritän) mahdollisimman tehokkaasti. Ei taida meidän Vappumme mennä kuten niin monella muulla, kun ollaan perheellisiä. Minua tuo ei haittaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että Vappu on juhlista turhin. Vain yksi tekosyy muiden joukossa vetää lärvit ja olla, kuin olisi niin kivaa että. Omaan Vappuuni on kautta aikojen kuulunut lähinnä siman juonti ja tippaleipien ja munkkien syönti. Sitä paitsi Vappuna on aina vielä niin kylmä, että vilukissana olen mieluummin sisällä lämpimässä ja hyvässä seurassa kuin Ullanlinnanmäellä tungoksessa vaikkakin hyvässä seurassa. Enkä muuten jaksa uskoa, että meidän perheestä kukaan siellä edes viihtyisi.

Otettiin tänään varaslähtö Vapun viettoon. Kun minä ahersin töissä, mies kävi lasten kanssa ostoksilla. Nyt on talo täynnä ilmapalloja (myös vesisellaisia - rajoitin käytön heti alkuunsa vain pihalle tai kylppäriin) ja erilaista vappukrääsää. No, sitä ei onneksi ole paljon, kun ei ole serpentiiniä eikä vappuhuiskia. Lastenhuoneessa leijuvat Muumi ja Gorilla. Lasten tämän vuoden vappupallot. Minä ostin töistä tullessani itselleni pari tippaleipää - yksi niistä on jo syöty :)

Huomenna pidetään pihassa lapsiperheiden kesken vappukarnevaalit. Luvassa on nyyttärimeiningillä grillausta. Lupasin hoitaa paikalle kasan munkkeja. Onhan edellisestä munkinpaistosta jo vuosi vierähtänytkin. Karnevaalit alkavat päiväunien jälkeen, joten aamupäivä mennee mukavasti keittiössä rasva tiristen.

Vappu on siitä kiva, että sen jälkeen voi alkaa odottaa kesälomaa ja uintikelejä. Vaikka tänä vuonna meinaa käydä ohrasesti kesälomien kanssa. Sain eilen oppilailtani kuulla, että opetan heinäkuussa neljänä iltana viikossa. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka olin työpaikalleni ilmoittanut olevani edelleenkin opiskeluvapaalla. Ei auta muu kuin ottaa luuri kauniiseen käteen ja soittaa pomolle. En todellakaan ole aikonut olla kaupungissa koko heinäkuuta ja opettaa tanssia iltaisin, kun muu perhe rentoutuu mökillä uiden ja aurinkoa ottaen. Kyllä opiskelijakin on lomansa ansainnut, etenkin kun muu osa kesästä tulee mitä suuremmalla todennäköisyydellä menemään opinnäytteen kirjoittamisessa.