Esikoisen suosikkilause alkaa sanoilla "Mä haluun...". Toinen suosikki on lause, joka alkaa sanoilla "Sun pitää...". Minä usein vastaan ensimmäiseen: "Saat haluta." ja toiseen: "Ei mun pidä." Luonnollisestikaan esikoinen ei näistä vastauksista pidä, mutta ei voi mitään :)

Tänään, kun vietämme viimeistä päivää ennen päiväkodin aloitusta (mies on jo ekaa päivää töissä), niin sisällä olemme tiukasti olleet. Syy on hyvin yksinkertainen: sanoin eilen illalla - ja tänä aamuna uudelleen - lapsille, että ulos mennään sitten, kun lastenhuone on siivottu. Natsiäiti täällä, päivää :) Mielestäni on soveliasta lastenkin oppia pitämään tavaroistaan huolta. Kun minä siivoan kotia muuten lähes yksin, ei ole kohtuutonta vaatia, että lapset siivoavat omat lelunsa ainakin kerran viikossa. Onhan sen huoneenkin nimi lastenhuone. Siivousta on nyt kestänyt kuutisen tuntia, eikä vielä ole valmista. Kun lapset siivoavat viisi minuuttia ja sen jälkeen leikkivät puolesta tunnista tuntiin, niin hieman voi vielä siivoaminen kestää.

Julmuuden hetkinä (en tänään, kun olen vain istunut sohvalla ja neulonut) olen sanonut pakkaavani kaiken lattialla lojuvan tavaran lastenhuoneesta muovikassiin ja vieväni kassin  varastoon. Olisi lapsilla vähemmän siivottavaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ryhdyn lappamaan rojua muovikassiin, esikoinen tajuaa, että olen tosissani, ja ryhtyy siivoamaan. Tänään olen sallinut itselleni sen nautinnon, että saan istua sohvalla ja neuloa :) On mukavaa, kun verenpaine ei ole huippulukemissa eikä kurkku ole kipeänä huutamisesta ;) Minun ei yhtään tarvitse mennä pihalle. Sisälläkin on kiva olla.

Saa nähdä, siivoutuuko lastenhuone ennen huomista päiväkotiin lähtöä. No, jos ei, niin siihen asti lapset saavat olla sisällä. Ei tunnu missään :)

 

Muoks n. kolme tuntia edellisen kirjoituksen jälkeen: Lastenhuone on "noin" siivottu. "Noin" siksi, että lelut ovat hyllyssä ja laatikoissaan, mutta laatikot eivät ole siellä, mihin ne kuuluisivat, vaan ympäri lastenhuoneen lattiaa. Onneksi en ole turhan tarkka :) Ja iltaruuan jälkeen päästään lyhyeksi aikaa uloskin ennen nukkumaanmenoa.