Kyllä vain, Pariisi on nyt nähty ;)

Lähdimme miehen kanssa vihdoinkin häämatkalle ja suuntana oli Pariisi. Olen aina halunnut käydä Pariisissa, mutta edes Lontoossa asuessani en joko saanut aikaiseksi lähteä tai rahaa ei ollut juuri silloin riittävästi. Tällä kertaa matka varattiin hyvissä ajoin ja lastenhoitokuviotkin sovittiin vanhempieni kanssa huhtikuussa. Pientä jännitystä koettiin päivää ennen lähtöä, kun mies tajusi tarkistaa passinsa voimassaolon - joka tietysti oli jo ummessa, mutta ystävällinen virkailija paikallisen poliisin lupatoimistossa hoiti asian ja mies sai väliaikaisen passin matkan ajaksi. Ja näin heinäkuun toinen päivä meidän pieni irtiottomme arjesta sai alkaa.

Matka oli verrattain lyhyt, vain 4 päivää. Ja olin tehnyt "kotiläksyt" ennen reissua, eli kerrannut ranskan kielioppia ja sanoja ;) Kieltä yhteensä 7 vuotta aikoinaan lukeneena uskoin pärjääväni pienellä muistinvirkistyksellä. En ollut ihan kamalan väärässä. Lentokentältä pääsimme RER-junalla näppärästi keskustaan ja tajusin opasteista ja tiedotuksistakin jotain. Ennen kuin menimme hotellille, käppäilimme Seinen pohjoispuolella päämääränä löytää SE turistitoimisto, josta sai ostaa Paris Pass -lippuja. Hyvä kartta oli suuri apu :) Ennen turistilipun ostamista pääsin harjoittelemaan ranskankielen käyttöä autenttisessa tilanteessa, kun kävimme apteekissa ostamassa särkylääkettä. Jotain kielitaidosta kertoo se, että saimme, mitä halusimmekin, vaikka englanti ei ollut käytössä ja elekieltäkin käytettiin vain vähän ;)

Käveltyämme pitkin Pariisin keskustaa päädyimme hotellillemme. Voin suositella, oli aivan mahtavan hyvällä paikalla, viihtyisä pieni huone ja ystävällinen henkilökunta. Sain hoidettua ilmoittautumisenkin ranskaksi (hyvä minä!). Ensimmäinen matkapäivä oli puolessa, ja nähtävyyksien katseleminen alussa. Olin miehelle sanonut, että pakkaa hyvät kengät mukaan, ja näin olimme kumpikin tehneet. Paris Passin mukana tulevaa matkalippua käytimme lähinnä bussimatkustamiseen. Toisaalta, bussien reitit eivät ihan kohdanneet meidän reittiemme kanssa, joten kävellen pääsimme etenemään oikein hienosti.

Neljän päivän aikana tuli nähtyä mm. Luxenbourgin puisto, Panthéon, Riemukaari, Place de la Concorde (useamman kerran, punaiset turistibussit ajoivat siitä läpi), Champs Elysée, Tour Eiffel (tosin vain juurelta sekä päivä- että iltavalaistuksessa), Tour Montparnasse (mahtavat näköalat näköalatasanteelta, suosittelen!), Notre Dame sisältä ja torneista, Sainte Chappelle, Seinen rannat sekä rannalta että jokiristeilyltä käsin, Pont Neuf, Louvre ja Mona Lisa, Versailles'n palatsi ja sen upea puutarha, Grévinin vahamuseo, Kasvitieteellinen puutarha sekä monia kahviloita etenkin Quartier Latinin kaupunginosassa. Matkan paras ateria syötiin Kahvila-ravintola Rimissä Rue St. Severin'in ja Rue de la Harpen kulmalla, ihan hotellin vieressä. Aivan tajuttoman herkullista pitsaa ja jälkkäriksi tiramisua. Vei kyllä kielen mennessään. Hyvää ja nopeaa palvelua. Tätäkin suosittelen :) Turistikohteissa kävimme paljon siksikin, että niihin pääsi ilmaiseksi tuota Paris Passia näyttämällä. Ei kuitenkaan niin näppärästi jonojen ohi kuin mitä Paris Passin kohdevihkonen antoi ymmärtää... Tämä toteutui vain Louvressa, mutta esim. Versailles'n palatsin jono oli valehtelematta kilometrin pituinen (puhumattakaan Notre Damen tornien jonosta - Eiffel-tornin jonoon emme edes menneet jonottamaan). Toisaalta, kun tapana tuntui olevan, että ensin jonotetaan lipunmyyntiin ja sitten itse kohteeseen, niin tuo lipunmyyntijonottaminen jäi kyllä väliin.

Sää oli mitä mainioin kesäsää. Hellettä riitti ja aurinkorasvaa kului. Miehellä oli järjestelmäkamera mukana, ja hän napsi niitä parempia otoksia. Minä räpsin pokkarilla sen mitä räpsin, eivätkä nekään nyt hullumpia ole.

Pariisinnälkä on nyt tyydytetty, mutta mielelläni menen siellä toisenkin kerran käymään, jos tilaisuus tulee. Silloin valitsen kyllä toisen ajankohdan kuin heinäkuun. Koko paikka oli turisteja niin täynnä, että hyvä, kun sekaan mahtui. Nähtävyyksiä ei silloin tarvitse enää yhtä maanisesti käydä katsomassa, vaan voi nauttia katukahviloiden antimista ja normaalista metropolin hyörinästä ihan rauhassa. Ja ehkä voi jotain tuliaisia ostaakin ;)